Column Senior wonen & verhuizen: 4
Sinds begin 2013 is Jeroen Croonen “de kartrekker” en mede eigenaar van Het Regelloket. Hij heeft een achtergrond als ondernemer en historie in de institutionele markt (11 jaar eigenaar van groothandel in deze markt)
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg
Door de huidige veranderingen in de zorg stijgt de hulpvraag van senioren en dalen de middelen om daaraan te kunnen voldoen. Om deze reden wordt er in de ouderenzorg een focus gelegd op de preventie van een (dure) zorgvraag. Hierbij geven technische innovaties een hulpmiddel. Erg goed om zo de senior zijn eigen regie in handen te laten houden, maar geeft de digitale manier wel antwoord op zijn/haar hulpvraag?
Waar is het persoonlijke contact?
Verzorgingstehuizen die sluiten, gedwongen verhuizingen en overbelaste mantelzorgers; allemaal gevolgen van de nieuwe wet scheiden wonen en zorg. Daarnaast kampt de gemeente ook nog met een grote omschakeling in regie. Niet de overheid, maar de gemeente wordt nu verantwoordelijk voor zorg aan langdurig zieken en ouderen, jeugdzorg én werk & inkomen.
Conclusie: De senior zit met allerlei dringende problemen en vragen, waarvan onbekend is hoe deze opgelost kunnen worden. Gezien de beperkte middelen, komen er steeds meer digitale initiatieven om hierbij te helpen, zoals een digitale vraagbaak en speciale hulp-websites. Erg fijn dat ouderen zo geholpen kunnen worden, maar zijn zij niet júist op zoek naar een stukje persoonlijk contact en compassie bij hun antwoorden?
Einstein
Het is jammer dat die nieuwe technologieën tegenwoordig soms ten koste gaan van het persoonlijk contact. Einstein zei zelfs ooit: “Ik vrees de dag dat technologie ons persoonlijk contact voorbij gaat” (“I fear the day that technology will surpass our human interaction”). Daar ben ik ook wel eens bang voor als ik iedereen naar een schermpje zie staren om me heen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat we deze ontwikkelingen de prullenbak in moeten gooien. Integendeel, het is erg fijn dat er zo nog iets kan worden betekend voor de senior. Mijn mening is dat daarbij het persoonlijke contact echt niet vergeten moet worden!
Denk je aan persoonlijk contact, dan denk je aan Het Regelloket Wonen. Daar wordt met een kop koffie, een luisterend oor en een glimlach samen gekeken naar de mogelijkheden omtrent wonen. Uiteindelijk is het elkaar in de ogen kijken toch het fijnst, vooral als er sprake is van zorg.
Neem contact op met Het Regelloket Tel 0800-4444884 | info@hetregelloket.nl | www.hetregelloket.nl