Verhuizen doe je niet in een dag
Deze column is geschreven door Ankie Spierings. Zij is personal organizer en woont in Vught. Zij is in haar leven al diverse keren verhuisd. Soms met de bakfiets in de tijd dat zij studeerde en soms met een grote verhuiswagen toen er kinderen waren. Met haar bedrijf Spierings Personal Organizer ondersteunt zij personen bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte. Een professional organizer kan u ook helpen keuzes te maken bij zaken die geregeld moet worden bij o.a. verhuizingen.
Verhuizen geeft altijd opwinding en meestal is het leuk: je begint opnieuw in een andere omgeving of je gaat naar een huis met meer luxe. Soms is verhuizen een noodzakelijk kwaad omdat je nu eenmaal het dure huis niet meer kunt betalen en daarom kleiner moet gaan wonen of dat er lichamelijke beperkingen zijn waardoor je niet meer in het huidige huis kunt blijven wonen. Verhuizen is in alle gevallen een hoop werk en geeft meestal de nodige stress. Door een goede planning en organisatie kun je die stress verminderden. Verhuizen doe je niet in een dag. Het begint al tijden eerder op de dag dat besloten is dat je gaat verhuizen. Een goede planning is daarbij heel belangrijk waardoor het allemaal iets gemakkelijker verloopt. Het maken van lijstjes in combinatie met een tijdschema is daarbij een goed hulpmiddel. Alles wat op papier staat hoef je niet meer te onthouden, dat geeft rust. Klusje geregeld: streep het dan door, ook dat geeft een goed gevoel. Dit is ook het moment om goed na te denken over zaken die je misschien al jaren niet meer hebt gebruikt en waarvan je nu misschien afscheid kunt nemen. In een gemiddeld huishouden wordt ongeveer 70% van de huisraad en inboedel niet of nauwelijks gebruikt en die 70% neemt dus onnodige ruimte in. Pak het systematisch aan. Bedenk in welke ruimte/hoek je begint en maak dat in orde. Een goed hulpmiddel bij het bedenken of je spullen wel of niet mee neemt naar het andere huis is het stellen van vragen of het nodig is om het voorwerp te bewaren. Er zijn een aantal bewaarcriteria: Je gebruikt het voorwerp regelmatig. Omring je alleen met spullen die je daadwerkelijk gebruikt of graag naar kijkt. Je huis is geen opslag voor ongebruikte goederen of een museum. Het voorwerp maakt je leven aangenamer. Doe alles weg waar je je aan ergert. Denk dan aan miskopen uit het verleden of zaken die verouderd zijn bijvoorbeeld technische apparatuur die niet meer van deze tijd is. Het voorwerp heeft emotionele waarde. Dit is vaak de moeilijkste categorie. Maak een selectie, niet alle kindertekeningen hoeven bewaard te blijven. Is het voorwerp groot, misschien kun je er dan een foto van maken dan blijft de herinnering. Geef elk gezinslid een doos waarin dierbare spullen in bewaard kunnen blijven. Heb je een selectie gemaakt van spullen die je niet mee wil nemen naar het andere huis zorg dan dat ze niet te lang blijven staan maar breng ze direct weg naar de kringloop of geef ze af aan iemand die ze kan gebruiken. Verkopen via internet is een ook een goede mogelijkheid. Je staat er versteld van wat je niet allemaal kunt verkopen via Marktplaats.nl. Wil u meer weten of concrete hulp dan kunt u op www.opgeruimder.nl meer informatie vinden over Spierings Personal Organizer.
Succes met uw verhuizing!